Протягом останніх років відбулися зміни в законодавстві щодо призначення житлових субсидій населенню.
Головним механізмом забезпечення соціального захисту населення
під час оплати житлово-комунальних
послуг є Програма житлових субсидій, яка гарантує малозабезпеченим
громадянам стабільність витрат на оплату житлово-комунальних послуг незалежно від зміни вартості послуг.
Житлові субсидії населенню надаються відповідно до Положення
про порядок призначення та надання
населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.95 р. № 848 (у редакції постанови від
22.09.97 р. № 1050, далі — Положення).
Сім'ї, яким призначено житлову субсидію, сплачують за житлово-комунальні послуги в межах норм володіння чи користування загальною площею житла та нормативів користування комунальними послугами — 15% середньомісячного сукупного доходу, а сім'ї непрацездатних громадян — 10%.
Спрощено порядок звернення громадян за субсидіями. Для призначення цієї державної допомоги слід подати лише заяву, декларацію про доходи та майновий стан, довідки про доходи (крім довідок про пенсії та соціальну допомогу).
З метою подальшого підвищення ефективності Програми житлових субсидій Кабінетом Міністрів України 6 липня 2011 р. було ухвалено постанови № 728 «Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 року № 1156» та № 774 «Про удосконалення порядку призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива».
Постановою Кабінету Міністрів
України від
06.07.2011 р. № 728 підвищено соціальні гарантії з оплати житлово-комунальних послуг для сімей з дітьми або інвалідами.
З 1 січня 2012 р. у разі призначення житлової субсидії сім'ї, до складу яких входять діти або інваліди І, II груп і дохід яких на одну особу не досягає прожиткового мінімуму, сплачують за житлово-комунальні послуги 10% середньомісячного сукупного доходу (раніше такі сім'ї сплачували 10%, якщо дохід на одну особу не перевищував 50% прожиткового мінімуму).
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.07.2011 р. № 774, яка набрала чинності з 23 липня 2011 р. (з дня опублікування), запроваджено подальше спрощення умов призначення житлових субсидій та врегульовано деякі найбільш проблемні питання, які впливали на можливість малозабезпечених родин оформити субсидію.
У зв'язку із змінами в законодавстві щодо призначення житлових субсидій населенню, які відбулися протягом останніх років, Міністерство соціальної політики, Міністерство фінансів, Міністерство економічного розвитку і торгівлі, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і Міністерство енергетики та вугільної промисловості
України наказом від 03.10.2012 р. № 621/1091/1046/502/773(зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29.10.2012 р. за № 1807/22119) унесли зміни до Методики надання населенню житлових субсидій, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики, Міністерства економіки, Міністерства фінансів України, Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики, Міністерства енергетики України, Державної акціонерної холдингової
компанії «Укргаз» від 15.04.98 р. № 58/45/91/73/51/23/10-538, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 15.06.98 р. за №
379/2819 (далі — Методика), виклавши її в новій редакції. Ці зміни набирають чинності з дня офіційного опублікування названого наказу.
Методика розроблена з метою забезпечення цільового використання бюджетних коштів на надання населенню щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування
витрат на оплату житлово-комунальних послуг (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, централізоване постачання холодної й гарячої води, водовідве-дення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, вивезення побутових відходів), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі — житлові субсидії) через установлення єдиного порядку призначення та розрахунку житлових
субсидій.
Методика встановлює єдиний порядок призначення та розрахунку житлових субсидій відповідно до умов Положення та постанови Кабінету Міністрів України від 27.07.98 р. № 1156 «Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії» і застосовується під час надання житлових субсидій управліннями праці та соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, структурними підрозділами з питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їхнього створення) рад.
Крім цього, в додатку до Методики наведено приклади розрахунку субсидій на оплату житлово-комунальних послуг та придбання скрапленого газу і твердого палива для різних умов та варіантів.
Житлові субсидії призначаються
за наявності різниці між розміром
плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо за встановленими нормами споживання з урахуванням пільг, які надаються відповідно до чинного законодавства, й обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов'язкового відсотка платежу.
В окремих випадках за рахунок коштів, передбачених для надання
субсидій, виходячи з конкретних обставин, органами праці та соціального захисту населення за рішеннями
районних, районних у містах Києві і Севастополі державних адміністрацій та виконавчих органів міських і районних рад або комісій, які ними утворюються, житлові субсидії призначаються, зокрема:
• на збільшену понад норму загальну площу житла (в межах фактичної загальної площі житла);
• у разі повторного (якщо після закінчення попереднього
строку надання житлової субсидії минув не більш як один рік) подання довідок про відсутність доходів в окремих працездатних громадян, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), або якщо середньомісячний розмір доходів залишається меншим від неоподатковуваного
мінімуму доходів громадян;
• якщо в житловому приміщенні (будинку) зареєстровані працездатні громадяни працездатного
віку, які не працювали і не навчалися в загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах І—IV рівнів акредитації за денною формою навчання та не були зареєстровані в службі зайнятості населення як такі, що шукають роботу,
протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням житлової субсидії;
• у разі звернення особи, яка зареєстрована в житловому приміщенні (будинку), сплачує за житлово-комунальні послуги, але не є
уповноваженим власником
(співвласником) житла, наймачем державного та громадського житлового фонду, членом житлово-будівельного кооперативу, власником (співвласником) житлового приміщення.
Житлова субсидія за заявою громадянина призначається:
— для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг — на шість місяців, починаючи з місяця подання (відправлення) заявником заяви про її призначення чи перерахунок;
— придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива — один раз на календарний рік;
— придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг — один раз на календарний рік, при цьому субсидія на оплату житлово-комунальних послуг розраховується з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного року;
— відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, якщо плата за опалення (централізоване опалення, опалення природним газом або електроенергією) проводиться лише в опалювальний період або за двоставко-вим тарифом при централізованому опаленні, — на опалювальний
період починаючи з місяця звернення за її призначенням;
— придбання скрапленого газу та на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за наявності централізованого опалення або опалення електроенергією — один раз на календарний рік, при цьому субсидія на оплату житлово-комунальних послуг розраховується з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного року.
Якщо в житловому приміщенні (будинку) зареєстровані і проживають тільки пенсіонери, які не працюють, та інші непрацездатні громадяни, джерелом існування яких є лише доходи від особистого селянського господарства, пенсія та інші соціальні виплати, житлова субсидія на бажання призначається на 12 місяців. Про збільшення доходу або зміну у складі зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб одержувач такої житлової субсидії обов'язково інформує органи праці та соціального захисту населення.
Житлова субсидія призначається
починаючи з місяця подання (відправлення) заяви за умови, що відомості, викладені в заяві, підтверджені в установленому порядку протягом місяця з дня подання (відправлення)заяви.
В окремих випадках, як виняток, житлові субсидії можуть призначатися:
з дня виникнення права, але не більш ніж за три місяці до місяця звернення за призначенням житлової субсидії, — якщо громадяни, зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), не змогли своєчасно звернутися за призначенням
житлових субсидій з незалежних від них причин (відрядження, хвороба, смерть близької людини тощо), що підтверджується відповідними документами;
з початку опалювального періоду — за умови звернення із заявою про призначення житлової субсидії
протягом двох місяців після його початку.
У разі затвердження нових тарифів і цін на житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо житлові субсидії призначаються протягом трьох місяців з часу підвищення розміру платежів.
Рішення про призначення(непри-значення) житлової субсидії ухвалюється протягом 10 днів після подання заяви та отримання відомостей, потрібних для її призначення.
Органи праці та соціального захисту населення для розрахунку житлових субсидій застосовують:
- норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників, визначені
постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.96 р. № 619 «Про затвердження норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників»;
- норми споживання електроенергії населенням, визначені постановою Кабінету Міністрів України від
01.12.95 р. № 959 «Про встановлення тимчасових норм споживання населенням електроенергії та природного газу, на оплату яких
надається субсидія»;
- нормативи користування житлово-комунальними послугами, затверджені відповідними органами
виконавчої влади й органами місцевого самоврядування в межах їхніх повноважень та згідно із законодавством.
Норма володіння чи користування загальною площею житла та нормативи користування комунальними послугами встановлюються виходячи з 21 м2
на наймача і кожного зареєстрованого в житловому приміщенні (будинку) та додатково 10,5 м2
на всіх зареєстрованих у цьому приміщенні.
Громадянам, які проживають в
однокімнатній квартирі, житлова субсидія призначається на загальну площу житла незалежно від розміру квартири.
Якщо заявник, що перебуває в шлюбі, проживає окремо від чоловіка (дружини) сам або з неповнолітніми дітьми, на яких не одержує аліментів (за рішенням суду або за домовленістю), і є уповноваженим власником, співвласником або наймачем житла, на якого (яку) відкрито особовий рахунок, житлова субсидія призначається
лише на норму володіння чи користування житловою площею без урахування додаткових 10,5 м2
на сім'ю. Якщо разом із заявою про
призначення житлової субсидії подаються відомості про виплати на утримання неповнолітніх дітей, які не можуть бути меншими, ніж установлено законодавством, житлова субсидія надається на загальних підставах.
Для призначення житлової субсидії громадянин, який звертається за її призначенням (далі — заявник), подає органу праці та соціального захисту населення такі документи:
- заяву за формою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 22.02.2012 р. № 96 «Про затвердження форми Заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20.03.2012
р. - декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, за формою, затвердженою наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 22.07.2003 р. № 204, зареєстрованим
у Міністерстві юстиції України 13.08.2003 р. за №
709/8030 (далі — декларація);
- довідки про доходи кожної особи, зареєстрованої в житловому приміщенні, з числа тих осіб, які враховуються під час надання житлової субсидії, за формою, затвердженою
наказом Міністерства праці та соціальної політики
України від
27.08.2004 р. № 192, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 04.11.2004 р. за №1409/10008.
Заявник, звертаючись до органу праці та соціального захисту населення, пред'являє паспорт або інший документ, що посвідчує особу.
Зазначені документи можуть бути
надіслані поштою до органу праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації заявника.
На запит органів праці та соціального захисту населення відомості для нарахування житлових субсидій подають:
- про склад зареєстрованих у житлових приміщеннях — житлово-експлуатаційні організації або інші органи, визначені місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; в сільській місцевості — сільські (селищні) ради;
- забезпеченість громадян житловою площею та комунальними
послугами за формами, затвердженими Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями, — житлово-експлуатаційні організації, житлово-будівельні (житлові) кооперативи, об'єднання співвласників багатоквартирного будинку та організації, що надають житлово-комунальні послуги, у п'ятиденний строк з дня отримання
запиту (такі форми обов'язково мають містити характеристику житла, перелік житлово-комунальних послуг, які надаються заявникові,
їхню загальну вартість та вартість кожної з послуг, на які
надається житлова субсидія, з урахуванням пільг,
а також їхню вартість за встановленими нормами споживання);
- фактичне витрачання за попередній період газу, води, електричної та теплової енергії за наявності
засобів обліку — організації, які надають ці послуги.
Для нарахування житлових субсидій можуть використовуватися
відомості про доходи та розміри
платежів у вигляді списків, довідок, даних на технічних носіях інформації, одержаних від Пенсійного фонду України, служб зайнятості населення, житлово-експлуатаційних та інших підприємств й організацій.
Після закінчення строку отримання житлової субсидії громадяни повинні підтвердити право на призначення субсидії на наступний період.
Якщо обсяг витрачання води, тепла, газу або електроенергії вимірюється засобами їхнього обліку, в разі підтвердження права на отримання житлової субсидії на наступний строк обов'язкова частка плати (15 чи 10% середньомісячного сукупного доходу) зменшується на 2%, але не більш ніж на 6% відповідно за кожні 10% зменшення загальної суми вартості фактично використаних послуг у попередньому періоді (включаючи вартість послуг, які не вимірюються засобами обліку) порівняно із сумою їхньої вартості в попередньому періоді за встановленими нормами споживання.
Зменшення розміру обов'язкової частки плати за житлово-комунальні послуги проводиться лише в разі повторного підтвердження права на призначення житлової субсидії за умови, що з часу закінчення попереднього строку надання житлової субсидії минув не більш як один рік.
|